Wymiana piasty w rowerze jest łatwa, jeżeli wykonamy kilka kroków. Przed rozpoczęciem należy usunąć z piasty cały stary smar i brud. Następnie oczyść oś i łożyska. Sprawdź również, czy wewnętrzne bieżnie łożysk i stożki nie są uszkodzone.
Naprawa piasty koła rowerowego
Jeśli kiedykolwiek złamałeś piastę koła rowerowego, możesz nie wiedzieć, jak ją wymienić. Istnieje kilka kroków, które możesz wykonać, aby naprawić ją samodzielnie. Przed rozpoczęciem upewnij się, że piasta jest całkowicie nasmarowana. Smar jest ważny, aby zapewnić, że łożyska pozostaną na swoim miejscu. Upewnij się również, że oś jest prawidłowo osadzona w piaście.
Najpierw należy odkręcić nakrętkę zabezpieczającą na piaście. Choć ta część koła rowerowego może wyglądać jak pojedynczy element, zawiera wiele ruchomych części, które w pewnym momencie mogą wymagać wymiany. Aby to zrobić, należy użyć klucza do nakrętek zabezpieczających. Jeśli nakrętka nie jest symetryczna, można użyć cienkiego klucza stożkowego.
Możesz również zdjąć łożyska, wypychając je z piasty kluczem stożkowym. Niektóre piasty mogą nie mieć elementu dystansowego lub stopnia, więc będziesz potrzebował dużego śrubokręta płaskiego, aby je wypchnąć. Przed rozpoczęciem wymiany łożysk, upewnij się, że oczyściłeś obudowę piasty, aby usunąć stary smar. Następnie sprawdź, czy wewnętrzne bieżnie łożysk i stożki nie są uszkodzone.
Czyszczenie piasty jest ważnym krokiem w konserwacji roweru. Czysta, pozbawiona smaru piasta ma większe szanse na dobre działanie. Brud i zanieczyszczenia mogą powodować tarcie między piastą koła a pedałami. Aby temu zapobiec, należy używać ręczników papierowych zamiast szmatek. Jest on łatwiejszy w użyciu i utylizacji niż szmaty, które mogą gromadzić tłuszcz i brud.
Po wyczyszczeniu piasty, możesz następnie dokręcić nakrętkę stożkową. Pamiętaj, aby nie dokręcać nakrętki stożkowej zbyt mocno, ponieważ może to spowodować uszkodzenie łożysk. Uniemożliwi to prawidłowe obracanie się koła.
Znalezienie właściwej piasty
Piasty stanowią centrum koła rowerowego i pozwalają mu się swobodnie obracać. Składają się one z osi zamontowanej w ramie roweru, zestawu łożysk, które obracają się wokół koła, oraz powłoki piasty, do której przymocowane są szprychy. Wybór odpowiedniej piasty do roweru może mieć duże znaczenie dla sposobu jazdy i konserwacji roweru.
Aby znaleźć odpowiednią piastę do roweru, warto zmierzyć wewnętrzną szerokość ramy. Możesz to zrobić za pomocą taśmy mierniczej. Wewnętrzna szerokość ramy to szerokość, na której piasta będzie stykać się z ramą. W ramie o rozstawie 126 mm, ten pomiar jest taki sam jak szerokość wewnętrzna piasty.
Niektóre piasty mają gwintowane nakładki, które pozwalają na regulację łożysk wewnątrz. Możesz również użyć rurek delrinowych do podparcia piasty podczas regulacji. Upewnij się, że podpierasz piastę w bezpieczny sposób podczas pracy nad nią, aby zapobiec jej wypadnięciu. Podczas wymiany łożyska, pamiętaj, aby postępować zgodnie z instrukcjami producenta, aby to zrobić. Jeśli nie jesteś pewien jak to zrobić, sprawdź w instrukcji obsługi producenta Twojej piasty.
Kolejnym ważnym czynnikiem przy wyborze odpowiedniej piasty jest ilość punktów zaczepienia. Im więcej punktów zaangażowania ma piasta, tym szybciej będzie łapać prędkość podczas pedałowania. Jest to przydatne, jeśli jeździsz w technicznym terenie, gdzie musisz poruszać korbami tam i z powrotem, aby utrzymać moc. Szybciej załączająca się piasta pozwoli Ci pedałować płynniej i wydajniej.
Choć istnieją różne rodzaje piast do różnych rowerów, podstawowe piasty są wykonane ze stali lub stopu aluminium. Te piasty są niedrogie i mogą wynosić od 20 do 90 dolarów. Z drugiej strony, piasty wyższej klasy są wykonane z lżejszych materiałów i mają wyższej jakości łożyska dla płynnej jazdy. Wysokiej klasy piasta może kosztować 200 lub więcej dolarów i ważyć do 100 gramów.
Czyszczenie i ponowny montaż
Aby wyczyścić piastę, będziesz potrzebował kilku narzędzi. Najpierw trzeba będzie odkręcić nakrętkę zabezpieczającą oś. Aby to zrobić, potrzebujesz dużego płaskiego śrubokręta. Będziesz musiał również wyczyścić łożyska i stożki wewnątrz piasty. Możesz użyć odtłuszczacza lub papierowej szmatki, aby oczyścić elementy, a także sprawdzić, czy nie są zużyte.
Najważniejszą częścią czyszczenia piasty rowerowej jest usunięcie wszelkich zanieczyszczeń i smarów z wnętrza. Jest to ważne, aby uniknąć zanieczyszczenia nowego smaru starym smarem. Jeśli używasz rozpuszczalnika, upewnij się, że dobrze wypłukałeś piastę. Pamiętaj, że nie chcesz używać benzyny, ponieważ jest to niebezpieczne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Po wyczyszczeniu piasty, nadszedł czas na jej ponowny montaż. Możesz użyć gniazda, aby wcisnąć łożysko w skorupę piasty, a możesz użyć gumowego młotka, aby pomóc Ci wcisnąć łożysko w skorupę. Kiedy skończysz, powinieneś mieć płynną pracę.
Następnie należy sprawdzić powierzchnię łożyska, aby określić, czy są jakieś uszkodzenia lub zużycie. Idealnie, powierzchnia łożyska powinna być błyszcząca. Wszelkie zmatowienia lub zużyte łożyska kulkowe należy wymienić. Nigdy nie należy mieszać różnych kulek, które należą do tego samego modelu lub wieku piasty. Możesz myśleć, że mają ten sam rozmiar, ale nie możesz być pewien bez noniusza.
Aby wyczyścić piastę, zacznij od zdjęcia osłony przeciwpyłowej. Upewnij się, że podkładki nie są zniekształcone. Do czyszczenia tych elementów możesz użyć samochodowego środka do czyszczenia hamulców. Powinieneś również nasmarować kubki skorupy piasty. Nie chcesz nałożyć zbyt dużo smaru.
Sprawdzanie stanu łożysk
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić podczas naprawy piasty rowerowej, jest sprawdzenie stanu łożysk. Jeśli koło wydaje się gąbczaste lub nie można nim swobodnie obracać, łożyska mogą wymagać wymiany. Możesz użyć długopisu, aby prześledzić drogę łożyska.
Aby sprawdzić łożyska, najpierw zdejmij koło. Powinieneś znaleźć najcięższą część koła w pozycji godziny trzeciej. Następnie obróć koło do godziny szóstej. Jeśli zauważysz, że koło porusza się zbyt wolno, łożyska mogą wymagać wymiany.
Użycie gumowego młotka nie załatwi sprawy, więc zaopatrz się w solidną oś lub klocek z twardego drewna i młotek bryłowy. Następnie odwróć piastę do góry nogami. Umieść stronę z łożyskiem w dół. Upewnij się, że kołnierz wystarczająco wspiera piastę i że jest wystarczająco dużo miejsca, aby piasta wyszła z łożyska.
Sklep rowerowy może wymienić dla Ciebie piastę. Mogą oni nawet dopasować stare części do nowych. Należy pamiętać o założeniu rękawic i unikaniu stosowania spirytusu mineralnego lub rozcieńczalnika do farb na wrażliwej skórze. Przed wykonaniem pracy należy sprawdzić instrukcję obsługi i upewnić się, że części zostały wytarte mydłem.
Jeśli chcesz samodzielnie wymienić łożysko, lepiej skonsultować się z mechanikiem. Jest to skomplikowana praca i wymaga specjalnych narzędzi. Procedura wymaga, abyś ostrożnie zdemontował piastę przed wymianą na nową. Jeśli w Twoim rowerze zastosowano łożyska typu cartridge, do wymiany łożyska będziesz musiał użyć specjalnych narzędzi.
Po wymianie łożysk oczyść i nasmaruj piastę smarem silikonowym. Umieść element dystansowy pomiędzy nowymi łożyskami. Podkładka dystansowa zapobiegnie zakleszczeniu piasty, jeśli zamontujesz ją w złej orientacji. Możesz wykonać ten sam proces dla drugiego łożyska.
Koszt naprawy
Wymiana piasty w rowerze może być kosztownym przedsięwzięciem. Wymaga demontażu koła, usunięcia szprych i ponownego wkręcenia ich w nową piastę. Może to być skomplikowana praca i jest zazwyczaj droższa niż zakup nowego koła.
Rowery z uszkodzonymi piastami mogą wymagać pełnej wymiany. Wskazane jest odwiedzenie warsztatu rowerowego w celu dokładnego sprawdzenia. Ogólnie rzecz biorąc, naprawa piasty kosztuje od PS18/$21 do PS24/$28. Specjalista od naprawy rowerów będzie w stanie powiedzieć, które części należy wymienić.
Podstawowa piasta wykonana jest z aluminium lub stali. Koszt robocizny różni się w zależności od rodzaju piasty i wymaganego poziomu wiedzy. Podstawowe piasty kosztują od 20 do 90 dolarów, natomiast piasty z wyższej półki są wykonane z lżejszych materiałów, wykorzystują łożyska wyższej jakości i mają bardziej zaawansowane funkcje zapewniające płynniejszą jazdę. Wysokiej klasy piasta może kosztować od 200 do 400 dolarów.
Oprócz wymiany piasty, mechanicy rowerowi wykonują również inne czynności związane z konserwacją roweru. Sprawdzają oni wszystkie komponenty i upewniają się, że działają one prawidłowo. Mogą również przygotować wycenę naprawy przydatności do ruchu drogowego. Jeśli rowerzysta regularnie jeździ, mechanicy rowerowi zalecają przegląd co najmniej dwa razy w roku. Wyregulują również główkę, łożyska koła i dolnego wspornika, napięcie szprych i hamulce.
Koszt naprawy lub wymiany opony w rowerze jest różny i może wynosić od 10 do 250 dolarów. Cena może być bardzo zróżnicowana w zależności od modelu roweru, rozmiaru opony i jej jakości. Ważne jest, aby pamiętać, że im większa opona, tym wyższy koszt.
Podobne tematy