Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak wycentrować koło w rowerze, nie jesteś sam. Wyrównanie koła może być prostym procesem, ale jeśli jesteś początkującym rowerzystą, możesz nie wiedzieć, jak to zrobić. Jest kilka rzeczy, które powinieneś wiedzieć przed próbą wycentrowania koła w rowerze.
Przedstawiamy materiał opracowany na zlecenie judo-lapy.info
Narzędzie do wyśrodkowywania
Jeśli chcesz mieć prawidłowo wycentrowane koło w rowerze, możesz użyć narzędzia do wyśrodkowywania. Jest to proste urządzenie które łatwo się demontuje w celu przechowywania. Sprawdza centrowanie koła poprzez regulację szczeliny między czołem nakrętki piasty a wskaźnikiem na przyrządzie do centrowania.
Gdy to zrobisz, możesz się upewnić, że koło jest wycentrowane na piaście roweru. Do tego celu potrzebne jest narzędzie do demontażu i klucz do szprych. Niezbędne jest również posiadanie stojaka na truing, aby dokładnie umieścić koło na rowerze. W celu wykonania prostego dishingu można zacząć od otworu na wentyl w obręczy i przekręcić narzędzie o ćwierć obrotu.
Narzędzie do dishingu pomoże Ci również sprawdzić, czy obręcz jest wyśrodkowana pomiędzy nakrętkami osi. Oprócz użycia narzędzia do pogłębiania, możesz użyć ramy rowerowej do sprawdzenia osiowości koła. Jeśli zauważysz, że obręcz nie jest prawidłowo wyśrodkowana, możesz użyć narzędzia do wyważania lub pociągnąć ją w dowolnym kierunku, aby to skorygować.
Regulując napięcie szprych w rowerze, musisz zwrócić szczególną uwagę na każdą szprychę. Zbyt duży nacisk na prawą szprychę spowoduje przesunięcie obręczy w prawo i zwiększenie ogólnego napięcia szprych. Gdy już to opanujemy, możemy sprawdzić naprężenie szprych za pomocą tensjometru, aby upewnić się, że nie dokręcamy zbyt mocno koła rowerowego.
Sprężyny w kształcie stożka
Sprężyna w kształcie stożka to sprężyna, która zmniejsza wysokość bryły. Jest ona używana w rowerach, aby pomóc wycentrować koło. Rower ma dwa koła, przednie i tylne. Są one połączone ze sobą za pomocą dźwigni. Kiedy rowerzysta chce zwolnić, pociąga za dźwignię, aby włączyć drugi bieg. Ta wtórna przekładnia jest połączona z mniejszym kołem, które pochłania energię z prędkości i kieruje ją do sprężyny.
Koła szybkomocujące posiadają sprężyny stożkowe. Mały koniec sprężyny jest umieszczony przy osi, natomiast większy koniec skierowany jest na zewnątrz. Ułatwia to włożenie koła do haków. Sprężyny są zaprojektowane tak, aby ściskały się podczas dokręcania dźwigni. Jeśli sprężyny są uszkodzone, można je usunąć i wymienić na nowe.
Sprężyny wykonane są z materiału, którego średnica zwiększa się w miarę zbliżania się sprężyny do jej dna. Nadaje to sprężynie cechę gniazda, redukując wibracje i wyboczenia. Sprężyna ma również równomierne nachylenie, co jest idealne do minimalizacji wibracji.
Sprężyny są zazwyczaj wykonane ze stopów stali lub stali nierdzewnej. Niektóre typy są hartowane w oleju lub mają niską zawartość węgla. Inne materiały to chromowany krzem, chromowany wanad i stop wysokowęglowy. Inne materiały, które są używane do sprężyn rowerowych, obejmują stopy stali wysokowęglowej i stal nierdzewną. Testowane są również jednokierunkowe materiały kompozytowe z włókna szklanego.
Inną wspólną cechą roweru ze sprężyną jest jego zdolność do magazynowania energii. Sprężyna może przechowywać energię mechaniczną powstałą w wyniku uruchomienia hamulca i przekazywać ją do osi pomocniczej. Ta cecha pozwala użytkownikowi kontrolować ilość energii w sprężynie i to, ile jej sprężyna przechowuje.
Sprężyny rowerowe wykonywane są z dwóch rodzajów: sprężyn wyciąganych i sprężyn ściskanych. Sprężyna rozciągliwa ma swoje zwoje w bliskiej odległości od siebie, natomiast sprężyna ściskana ma przerwę między zwojami. Z kolei sprężyna skrętna ma za zadanie skręcić się w ciasną spiralę. Sprężyna ta jest najczęściej stosowana w zawieszeniu rowerowym.
Sprawdzanie napięcia szprych
Pierwszym krokiem do wycentrowania koła w rowerze jest sprawdzenie napięcia szprych. Można je zmierzyć za pomocą tensjometru. Istnieją dwa różne rodzaje tensjometrów, naprężenie względne i naprężenie średnie. Naprężenie względne jest bardziej skomplikowane do obliczenia niż naprężenie średnie.
Sprawdzanie naprężenia szprych jest kluczowe dla stabilności koła. Utrzymuje ono koła razem i zapobiega ich oddzielaniu się od siebie. Proces ten zajmuje kilka sekund, ale może mieć duży wpływ na działanie koła. Zacznij od skubania szprychy przy jej zaworze. Powinna ona brzmieć jak struna gitarowa. Powinieneś być w stanie usłyszeć dźwięk pingowania, jeśli szprycha jest prawidłowo dokręcona.
Jeśli nie posiadasz klucza do szprych, możesz spróbować użyć śrubokręta lub opuszka palca do pomiaru napięcia. Pomiar napięcia palcami nie jest zbyt dokładny, więc upewnij się, że używasz miernika napięcia. Jeśli szprycha jest zbyt luźna, możesz spróbować dokręcić ją za pomocą klucza do szprych. Należy pamiętać, że szprychy po stronie napędu zawsze mają większe naprężenie niż szprychy po stronie tarczy lub bez napędu.
Aby wyregulować naprężenie w kole rowerowym, można użyć klucza do szprych lub narzędzia do regulacji szprych. Klucz do szprych jest prostym narzędziem, które trzyma się za nyple szprych, a jego rozmiar musi odpowiadać rozmiarowi nypli szprych. Możesz użyć klucza do obracania jednej szprychy na raz, ale ważne jest, aby użyć odpowiedniego rozmiaru do nypli szprych.
Podczas gdy napięcie szprych jest ważne dla kół rowerowych, musisz również zwrócić uwagę na wysokość dźwięku nuty muzycznej. Wysokość dźwięku w obręczy nie powinna się różnić o więcej niż jeden lub dwa półtony. Jeśli wysokość dźwięku jest nierówna, może to oznaczać, że koło nie jest prawdziwe. Ponadto ciężar rowerzysty i ukształtowanie terenu będą miały wpływ na napięcie szprych. Rodzaj opon i ich ciśnienie również mogą mieć wpływ na podziałkę szprych.
Ponadto ważne jest sprawdzanie napięcia szprych, ponieważ może ono wpływać na to, jak proste jest koło. Jeśli szprychy nie są prawidłowo dokręcone, napięcie stanie się nadmierne i w końcu spowoduje chwianie się koła. Ponadto, szprychy o mniejszym napięciu mogą się łatwo zużyć i stać się luźne. Może to spowodować chwianie się koła lub jego wygięcie na boki.
Dobór rozmiaru szprych
Dobór rozmiaru szprych do koła rowerowego nie musi być procesem skomplikowanym i dla większości osób będzie dość łatwy. Kluczem jest unikanie zaokrąglania rozmiaru szprych w górę, co może powodować problemy z gwintowaniem. Zaokrąglenie rozmiaru szprych w dół zapobiegnie takim problemom. Sprawdź również, czy szprychy nie będą obijać się o rurę obręczy lub pasek.
Szprychy to niedoceniany element w rowerze. Chociaż większość ludzi rozumie, że ich potrzebuje, niewielu tak naprawdę wie, dlaczego są one niezbędne. Możesz być zdezorientowany, jaki rozmiar szprychy kupić i dlaczego niektóre są mocniejsze od innych. Możesz też zastanawiać się, dlaczego szprycha może się złamać podczas obracania koła rowerowego.
Aby określić właściwy rozmiar szprych do koła rowerowego, musisz znać wymiary piasty od środka do kołnierza. Alternatywnie możesz zmierzyć długość szprychy od środka kolanka do gwintowanego końca. Długość szprychy można zmierzyć za pomocą taśmy mierniczej. Aby poznać dokładny rozmiar szprych, możesz również zmierzyć długość szprychy za pomocą metalowej linijki.
Chociaż kalkulator szprych jest doskonałym narzędziem do pomiaru szprych rowerowych, musisz pamiętać, że istnieje pewne zastrzeżenie do tego narzędzia. Zbyt długa szprycha nie będzie pasować do kołnierza piasty i możesz skończyć z szprychami o bardzo małej długości.
Jeśli nie masz pod ręką kalkulatora długości szprych, możesz zmierzyć średnicę otworu na szprychę za pomocą suwmiarki. Suwmiarka może zmierzyć średnicę otworu w szprychach za pomocą wewnętrznych lub zewnętrznych ostrzy pomiarowych. Możesz również skorzystać z kalkulatora otworów na szprychy online.
Podobne tematy