Jak założyć łańcuch w rowerze

Podczas montażu łańcucha w rowerze należy wykonać kilka czynności. Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że łańcuch znajduje się we właściwej pozycji. Ustawić w jednej linii płytki zewnętrzne i nit łączący. Następnie należy wbić nit łączący w łańcuch. Następnie przewlec łańcuch przez tylną przerzutkę. Na koniec dokręć szybkozamykacz przed dalszą jazdą.

Wyrównanie końcówek z płytkami zewnętrznymi

Pierwszym krokiem przy składaniu łańcucha jest wyrównanie końcówek z płytkami zewnętrznymi. W tym celu należy przełożyć ogniwo główne przez oba ogniwa wewnętrzne i przełożyć sworzeń łączący przez drugi koniec prowadnicy. Następnie należy wcisnąć sworzeń z powrotem, tak aby obie strony sworznia znalazły się w jednej płaszczyźnie z zewnętrzną płytką łańcucha. Możesz ustawić go na płycie spoczynkowej, aby wcisnąć sworzeń z powrotem na miejsce.

Wbijanie nitu łączącego w łańcuch

Jeżeli łańcuch rowerowy posiada nit łączący, do jego usunięcia należy użyć narzędzia do łańcucha. W tym celu należy odwrócić sworzeń i przeciągnąć go przez zęby nitu. Następnie użyj narzędzia do wypchnięcia nitu. Kiedy skończysz, łańcuch powinien być zabezpieczony.

Nit łączący różni się od zwykłego nita, ponieważ jest przeznaczony do łączenia łańcucha. Powinien on być umieszczony dwa lub trzy ogniwa od poprzedniego nita łączącego. Za pomocą specjalnego narzędzia można usunąć stary nit łączący i zamontować nowy. Proces ten trwa zaledwie kilka minut, a jego efektem będzie nowy łańcuch o idealnym dopasowaniu.

Najlepszym sposobem na usunięcie nitu łączącego z łańcucha rowerowego jest użycie narzędzia do łańcucha. Narzędzia te posiadają mały trzpień i otwór łączący w kształcie cyfry osiem po jednej stronie. Aby zdjąć szybkozłączkę, należy odczepić jeden koniec nitu, a drugi przełożyć przez duży koniec złącza ósemkowego na przeciwległej płytce. Gdy łańcuch pociągnie za sworzeń, nit zostanie wciśnięty w węższy koniec cyfry osiem.

Aby usunąć nit łączący, umieść rower na stojaku roboczym lub siodle, aby zapobiec przesuwaniu się łańcucha podczas pracy. W ten sposób będziesz znajdował się po stronie układu napędowego roweru, dzięki czemu będziesz mógł łatwo zobaczyć ogniwa łańcucha. Należy zlokalizować główne ogniwo, ponieważ jest ono najszersze. Zwróć uwagę na zacisk sprężynowy nitu łączącego lub specjalne, łatwe do wyjęcia szpilki. Usuń te szpilki za pomocą szczypiec z igłą. Po usunięciu nitu można zdjąć łańcuch z roweru.

Przewlekanie łańcucha przez przerzutkę

Przerzutka tylna to szereg sprężynujących zębatek, które znajdują się poniżej głównej zębatki tylnej. Prawidłowe przeprowadzenie łańcucha przez przerzutkę ma kluczowe znaczenie dla płynnej jazdy. Zacznijcie od przewleczenia żeńskiego końca łańcucha przez dolne koło pasowe. Następnie należy przewlec drugi koniec przez górne koło pasowe. Łańcuch powinien tworzyć gładki, cofnięty kształt litery „S”. Upewnij się, że łańcuch nie opiera się na niczym innym niż na kołach pasowych.

Można również użyć narzędzia do łańcucha, aby pomóc w przewleczeniu łańcucha przez tylną przerzutkę. Narzędzie to ma za zadanie ułatwić zadanie przewlekania łańcucha. Jeśli nie posiadasz przyrządu do łańcucha, możesz również użyć zagiętego spinacza. Proces ten jest jednak trudniejszy, jeśli przymocujesz końcówki łańcucha do przerzutki.

Podczas przewlekania łańcucha przez przerzutkę tylną należy bardzo uważać, aby nie uszkodzić ramy roweru lub łańcucha. W zależności od typu roweru, może istnieć mała metalowa wypustka, o którą należy się nie ocierać. Ponadto, niektóre rowery nie posiadają przerzutki tylnej. Jeśli masz rower z piastą, nie musisz przewlekać łańcucha przez tylną przerzutkę.

Przerzutka tylna działa poprzez ruch w kierunku do tyłu i do przodu, aby utrzymać napięcie łańcucha. Ten element wyposażenia współpracuje ze wszystkimi rodzajami zębatek. Górne koło pasowe nadaje łańcuchowi kierunek opadania na zębatkę, natomiast dolne koło zapewnia napięcie dolnych części łańcucha. Przerzutka tylna jest często wyposażona w klatkę lub linkę, która pomaga w tym procesie.

Podczas przewlekania łańcucha przez przerzutkę tylną należy upewnić się, że łańcuch jest wystarczająco długi w stosunku do rozmiaru. Długi łańcuch będzie wisiał na mniejszych biegach i może nawet powodować opadanie. Ponadto należy sprawdzić ułożenie łańcucha w rowerze poprzez pedałowanie i zmianę biegów.

Dokręcanie szybkozamykacza przed jazdą

Jeżeli jeździsz rowerem wyposażonym w hamulce tarczowe, pamiętaj o dokręceniu szybkozamykacza przed jazdą. Hamulce te wypychają koło z widelca i należy je maksymalnie dokręcić, aby zapobiec poluzowaniu się koła. Należy również upewnić się, że dźwignia szybkozamykacza jest skierowana do tyłu, a nie do przodu, dzięki czemu istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że zahaczy o coś lub spadnie z roweru.

Przed rozpoczęciem jazdy rowerem podłącz hamulce i pedały oraz upewnij się, że masz odpowiedni sprzęt do jazdy. Upewnij się, że hamulce i zmiana biegów są w dobrym stanie. Następnie wyrównajcie oś Waszego nowego koła przedniego z dropoutami w widelcu. Powinieneś również móc zamknąć dźwignię szybkozamykacza dłonią bez ocierania się o wirnik hamulca. Na koniec dokręć nakrętkę na osi, aby upewnić się, że jest ona odpowiednio zabezpieczona i można bezpiecznie odjechać.

Jeśli niedawno kupiłeś nowy rower, pamiętaj, aby sprawdzić, czy szybkozamykacz jest prawidłowo dopasowany do Twojego rozmiaru i ramy roweru. Jeżeli używasz szybkozamykacza aluminiowego, powinieneś również nasmarować tuleje przed zamknięciem dźwigni. Szybkozamykacze stalowe mają punkty obrotu wewnątrz nasadki, dlatego należy upewnić się, że punkt obrotu jest dobrze dokręcony, aby zapobiec kołysaniu się dźwigni w przód i w tył.

Zdejmowanie starego łańcucha

Pierwszym krokiem przy wymianie łańcucha w rowerze jest zdjęcie starego. Może to wynikać z pękniętego ogniwa lub z chęci wyczyszczenia go. Aby zdjąć łańcuch, użyj prasy do przebijania lub podobnego narzędzia. Pamiętaj, aby przy wymianie stosować odpowiedni rozmiar i typ trybika. Pozwoli to uniknąć zarysowań i zapewni płynną pracę roweru. Jeśli jednak nie masz prasy do przebijania, istnieją alternatywne rozwiązania.

Być może będziesz musiał użyć narzędzia do zrywania łańcucha, aby usunąć stary łańcuch. Jeśli łańcuch jest wykonany z ogniw głównych, mogą być potrzebne szczypce do ogniw głównych. Podczas zdejmowania starego łańcucha należy upewnić się, że narzędzie jest ustawione w taki sposób, aby ogniwa były w jednej linii. Ułatwi to proces.

Teraz należy usunąć szpilki, które trzymają łańcuch w miejscu. Aby to zrobić, należy włożyć narzędzie do łańcucha do szpilek. Należy pamiętać, aby z łańcuchem obchodzić się w sposób bezpieczny, aby nie uszkodzić piasty łańcucha. Należy pamiętać o zabezpieczeniu prowadnicy po stronie napędu szmatą, aby uniknąć uderzenia łańcucha. Po zakończeniu pracy można zdjąć stary łańcuch z roweru i wyrzucić go.

Jeżeli rower posiada przerzutkę, warto zdjąć stary łańcuch. Jeżeli rower nie posiada przerzutki, być może uda się Państwu zdjąć łańcuch bez użycia specjalnych narzędzi. Niezależnie od rodzaju łańcucha, jego zdjęcie powinno być stosunkowo łatwe. Do wykonania tego zadania warto kupić szczypce do szybkich ogniw lub użyć narzędzia do łańcucha.

Po usunięciu starego łańcucha, należy teraz przyciąć nowy do odpowiedniego rozmiaru. Upewnijcie się, że końce łańcucha stykają się przy widełkach łańcucha i wybierzcie długość, która pozwoli na wytworzenie napięcia w przerzutce tylnej bez jej przeciągania. Upewnijcie się również, że połączyliście ogniwo zewnętrzne z ogniwem wewnętrznym. Można użyć narzędzia do cięcia łańcucha, aby przeciąć otwarty koniec ogniwa i upewnić się, że otwarty koniec nowego łańcucha jest skierowany do tyłu.

Podobne tematy